RVS-käsittely vaihteistolle

Tein sen viimeinkin: noin 72000km ajetulle Ford-Getrag 6MTT450 -vaihteistolle saatiin RVS-geelit öljyjen sekaan. Tarkoitus oli tehdä tämä jo vuotta aikaisemmin, mutta jotenkin se vaan unohtui.
Samassa yhteydessä lisäsin tuoretta vaihteistoöljyä hieman yli 1dl.
Tämä tapahtui kesäkuun alussa ennen kevään ensimmäisiä ratapäiviä, joille osallistuin CRSC klubipäivänä Ahvenistolla.

Totuttuun tapaan liioittelin. Kyseinen vaihteistohan on saanut jo melkoisesti runtua, joten pienestä öljytilavuudesta (noin 1,8 litraa) huolimatta ostin RVS T5-geelin, jonka pitoisuus on tarkoitettu 5 litraan asti öljytilavuutta. Pienempi ja mahdollisesti riittävä pitoisuus olisi ollut T3-paketissa, joka riittää 3 litran öljytilavuuteen asti.

Tästä noin 2,5x RVS-pitoisuudesta pitäisi riittää varsin hyvin seuraavien parin vuoden ajaksi ylläpitoa RVS-käsittelylle ja parantunutta paineenkestoa. Nähtäväksi jää, miten se vaikuttaa käytännön suorituskykyyn.

Noin kuukauden aikana olen ehtinyt havaita vasta pieniä parannuksia synkronoinnin toiminnassa ja vähemmän meteliä vaihteistosta. Myös jonkin verran vähemmän tärinöitä rasitellessa isolla väännöllä. Mainitun kovan käytön jäljiltä vaihteistosta kuului pientä perän ulinaa ennen käsittelyä ja se on jo poissa tätä kirjoitellessani.

Lisäys/päivitys: Loppukesästä 2021 vaihdatin ATB-lukollisen tasauspyörästön ja selvisi, että aikaisempi tasauspyörästö ja poskilaakerit olivat vaurioituneet pahasti jo ennen tätä vuoden 2017 RVS-käsittelyä, jonka muodostaman pinnan alle vauriot olivat jääneet. Tasauspyörästö oli valitettavasti ehtinyt kulua ennen tätä ensimmäistä käsittelyä jo niin paljon, että suuresta välyksestä johtuen sen ulostulon puoleiset rattaat menivät jopa lukkoon asti vinksalleen pyöritellessä ja rattaiden kärjistä puuttuikin pieniä paloja kontaktikohdista. Pahiten kuluneiden osuuksien päältä oli havaittavissa sähköisesti johtamaton lasimainen pinta (RVS muodostamaa keraamia) ja alle jäänyt metalli oli vaihtanut väriä.

Vastaa