Vuosihuollon yhteydessä löytyi katkennut alustan korkeusanturin varsi. Hinta-arvio oli hieman yli 300€ asennettuna valtuutetussa merkkiliikkeessä alkuperäismallin osin.
En luonnollisestikaan riemusta kiljuen tilannut osaa siltä seisomalta, vaan istahdin ensin hetkeksi ja päätin kääntää etupyörät äärilleen oikealle parkissa, jotta näin mistä on kyse. No siinähän se kaveri on kahtena kappaleena, kuinka ollakaan. Nätisti napsahtanut kiinnitysholkin vierestä muovivarsi poikki.
Syylliseksi vaurioon ilmeni jumiin jäänyt nivel. Tuohon niveleen tulee järkyttävä määrä pölyä ja vesipesua ajaessa, kun pyörän sisällä pyörii ilmavirtaus ja osuu siihen. Kuvassa näkyy tee-se-itse pikakorjauksen jälkeen vuorokausi myöhemmin kyseinen osa, kun on ajettu alle 100km ja öljyssä kauttaaltaan uitettu osa muuttunut pölyssä ja hiekassa kauttaaltaan uitetuksi pääkaupunkiseudun kaduilla.
Kuulostelin hieman muiden Ford-ihmisten kokemuksia, joita spontaanisti alkoi ilmestyä Ford-club Finland Facebook-ryhmään julkaistuani. Ilmeni, että tuo osa tosiaan katkeaa melko säännönmukaisesti juurikin tuosta anturin puoleisesta kiinteästä varresta. Joko tuosta kohden kuin itselläkin tai keskemmältä. Korjauksena on käytetty DIY-metodeja kuten reikänauhaa.
Oma korjaukseni on spontaani ”mitä miljoonalaatikosta sattui löytymään” versio. Vei vajaan 5 minuuttia korjata näin. Ensin tein pienoisporalla reiän läpi. Kiinnitin siitä kaksi ohutta Panduit (luotan eniten ko. merkin kestoon) nippusidettä toiseen varren osaan ja näillä nippusiteillä sidoin osat jälleen kohdilleen nippuun. Vaikka varsien katkoskohdan karkeus pitää sen varsin hyvin aloillaan, varmistin vielä pikaliimalla näiden kahden kohdistuksen pysyvän pienillä voimilla juuri siinä mihin astettu. Näin on samalla jätetty myös kaiken varalta sulake, jos osat jumittaa jälleen, jolloin osat eivät pääse katkeamaan hallitsemattomasti eri kohdasta uudelleen.
Muokkaus 14.12.2021: Yhä on väliaikainen korjaus pysyväislaatuisesti ehjänä. Saa siirtyä jälleen ehjän korjailut, mitäpä sitä täydellistä parantelemaan… 😉
Vastaa
Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.