7. vuosihuolto

Auto alkaa olla jo aikaa ja kilometrejä nähnyt, ja näistä se aika tuppaa olemaan pahempi. Kilometrejä melko tarkalleen 130 000, mutta ikääntymistekijät alkavat aiheuttaa pientä päänvaivaa.

Tänä vuonna otin ensimmäistä kertaa halvan ja hyvän huollon eli Motorcraft-huollon, joka on tarkoitettu näille ”ikääntyneille” autoille, kuten nykymaailmassa yli 5-vuotiaista on jo lupa ajatella. Sisältää kaikki perustarkastukset, asiaankuuluvan moottoriöljyn, öljynsuodattimen ja moottorin ilmansuodatinpatruunan.

Lisätöinä teetin aikaisemmin huomatut: uusi rekisterikilven valo keväällä välkkyneen ja kesäksi sammuneen tilalle, sekä uudet jarrunesteet radalla kiehahtaneiden tilalle. Ja bensiinin sekaan puhdistuslisäaine Techron-tuotemerkin alta, kun sellanen oli helppo ruksia mukaan huoltoa varatessa.

Bensakoneella ilman webastoa voi ajaa akun näinkin loppuun, mutta järkevää se ei ole. Tuli kuitenkin kokeiltua tämäkin.
Uusi akku ottaa aivan eri tavalla latausta vastaan kuin loppuun ajettu.

Niin ja uusi akku. Vanha akkukin oli jo sen 7 vuotta vanha ja väsynyt; pari vuotta sitten sanoin ajavani loppuun ja nyt se oli melko lailla saavuttanut tämän pisteen. Noin vuoden verran tuli ajettua lähes jatkuvasti älylatausjärjestelmä sammutettuna (BCM-moduulissa päällä tieto, että päästöjenhallinnan vuoksi sammutettu eli käytännössä havaittujen käyntihäiriöiden lataustilan romahtaessa älylatauksen lopettaessa latauksen kiihdytyksiin ym). Tilalle tuli EFB-malli, aikaisempi oli tehtaan vuonna 2013 asentama hopea-kalsium. Molemmat ovat Vartan valmistamia Ford-leimallisia akkuja.

Huollossa huomattiin pari uutta korjausta pian kaipaavaa kohtaa. Näistä vähemmän haitallinen on takatukivarsien etupuslien pieni repeämä reunassa, joka ei tarkoita vielä välttämättä hylkyä katsastuksessa tai aiheuta mitään haittaa. Kyseessä on metalliin vulkanoidun kumimateriaalin haurastuminen vanhuuttaan ja reunasta lähtee ensin käytön kannalta merkityksetön uloin osuus irtoamaan ennen kuin kumimateriaali kutistuu ja kovettuu syvemmälle vanhuuttaan.

Se odottamaton iso yllätys oli, että sieltä on päässyt muovinen Xenon-valojen tasonsäädössä käytettävä alustan korkeusanturin varsi hajoamaan. Tietenkin se myydään koko anturina ja hinta on melkein 300 euroa. Sitä täytyy tässä lähipäivinä ihmetellä tarkemmin, voisiko sen korjata vaihdon sijaan, kun anturi on kyllä muuten ehjä.

Vastaa